تراز منفی بازرگانی در صنعت بالابر

واردکنندگان و تولیدکنندگان صنایع آسانسور و تجهیزات آن می گویند به رغم بازار مناسب این صنعت در داخل تراز بازرگانی آن در کشور ما منفی است و بیشتر واردکننده ایم

پنجمین نمایشگاه آسانسور، صنایع و تجهیزات وابسته در تهران در حالی برگزار شد که به دلیل تحریم همه جانبه جایگاه ایران در این صنعت تقریبا منحصر به واردکننده قطعات و مونتاژکاری آن رسیده است. صنعت آسانسور و پله برقی به نسبت صنعتی نوپاست که با گسترش بلندمرتبه سازی روبه پیشرفت است. آسانسور، صنعتی است که به دلیل ارتباط تنگاتنگ آن با جان و مال مردم پیچیدگی ها و ظرافت های خود را دارد. تولید آسانسور از سال 1385 با رونق بخش مسکن رشد چشم گیری یافت. به نحوی که در همان سال انجمن تولیدکنندگان قطعات اسانسور و پله برقی بر اساس مصوبه سندیکای آسانسور، زیر نظر وزارت کار و امور اجتماعی تاسیس شد و به ثبت رسید.

پنجمین نمایشگاه آسانسور و تجهیزات وابسطه با هدف معرفی برندهای فعال در این صنعت، شناسایی قابلیت های فنی،توانمندیها، تبادل اطلاعات، دست یافتن به پدیده های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری برگزار می شود.هرچند سالهای اخیر سالهای خوبی به لحاظ رونق و سود نبود اما صنایع اسانسور با همه مشکلات به فعالیت ادامه داده و برای توسعه بیشتر تلاش می کند.

نمایشگاه با مشارکت 139 شرکت داخلی و 43 شرکت خارجی از جمله ایتالیا،آلمان،ترکیه،تایوان و چین برگزار شد.میزان مشارکت خارجی در نمایشگاه پنجم آسانسور و تجهیزات وابسته 20 درصد افزایش داشت که این افزایش مشارکت خارجی حاوی پیامی مهم برای اقتصاد کشوراست.

محمدی از مدیران یک واحد تولیدی بلبرینگ و ریل، فعال در این صنعت در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: عملا صنعت آسانسور و صنایع وابسته یکی از صنایع متکی به واردات است .ایتالیا، ترکیه، چین، تایوان و آلمان از جمله کشورهایی هستند که صنعت اسانسور داخلی به محصولات آنها وابسته است از سوی دیگر منافع مالی حاصل از واردات برای سرمایه گزارها بیشتر است.

 ایوبی یک وارد کننده قطعات بالابر می گوبد: هولدینگ ها تمایل دارند در این رابطه سرمایه گزاری کنند.چون ما معتقدیم در نقطه استراتژیکی به لحاظ اقتصادی ایستاده ایم.می توان با ارتباط موثر با شرکت های خارجی از فرصت بومی سازی این صنعت بهره برد.

وی افزود: برای توسعه صنایع تولیدی نیازبه حمایت های دولت در این عرصه داریم. دولت می تواند از طریق اختصاص سوبسیدها،پیدا کردن بازارهای هدف،مالیات و بیمه به تولید داخل کمک کند.وظیفه روشن ماندن چراغ اندک واحدهای تولید کننده داخلی که با شرایط تحریم ها و رکود توانسته به هر قیمت سرپا بمانند بر دوش  است.

معاون وزیرصنعت،معدن و تجارت در حالی به فعالان تولید و تجارت این صنعت اتخاذ استراتژی صادراتی  را توصیه می کند که زیرساخت های لازم برای تولید و رقابت با کالای وارداتی در کشور وجود ندارد. مدیر یک واحد کوچک قطعات آسانسورشرکت کننده در پنجمین نمایشگاه آسانسورو قطعات جانبی، در گفتگو با اگزیم نیوزبزرگترین مشکل خود را در سالهای اخیر، کسر مالیات غیر منطقی از واحدهای تولیدی کوچک دانست. وی با پیچیده و غیر ثابت خواندن قوانین مالیاتی این مساله را نوعی بحران در وضعیت فعلی خواند.در حالیکه که رکود و واردات بی رویه کمر واحدهای تولیدی قطعات جانبی را خم کرده فشار مضاعف دولت برای کسر مالیات از سود، بی انصافی و ظلم به تولید داخلی است.

مدیر این واحد تولیدی که موتور گیربکس آسانسورتولید می کند می گوید:رکود و تحریم ها را با سختی زیاد تحمل کردیم و حتی محدویت ها باعث شد قطعات لازم را خودمان از طریق مهندسی معکوس تهیه کنیم در این بین حتی تولید ما اشکالات محصولات وارداتی را نیز رفع کردیم. و به دنبال کسب استاندارهای بین المللی نیز هستیم.درست است که محصولات داخلی قدرت رقابت با انواع خارجی را ندارند. اما همین اتفاق های کوچک در تولید را نباید دست کم گرفت.نمونه تولیدی ما به جرات توان رقابت با انواع کالای ترکیه ای را دارد.ما می توانیم در کشورهای  چون عراق و پاکستان و افغانستان خودی نشان بدهیم.در حال حاضر بازارهای کشورهای همسایه از خدمات پس از فروش و کیفیت اجناس ترک ناراضی هستند.کمی حمایت از تولید کننده داخلی می تواند کمک کند ما نیز در این بازارها وارد شویم.

وزیر صنعت معدن و تجارت نیز دیروز از نمایشگاه پنجم آسانسور و تجهیزات وابسته دیدار کرد.این دیدار که به صورت فشرده و با اعتراض برخی غرفه داران به عدم حضور بیشتر وزیر در غرفه ها به همراه بود با قول مساعد وی درباره تعیین تکلیف وضعیت اتحادیه و خروج بخش آسانسور و تجهیزات جانبی ازاتحادیه صنف آسانسور و وسایل الکترومکانیکی و تشکیل اتحادیه کشوری به پایان رسید.فعالین اقتصادی آسانسور و تجهیزات جانبی خواستار تشکیل اتحادیه مستقل برای این صنف هستند.

واردات چی ها چه می گویند؟

رکود حاکم بر صنعت ساختمان تاثیرات منفی خود را در صنعت آسانسور هم در بخش تولید و هم در بخش مونتاژ به جا گذاشته است. تحریم  های همه جانبه ،تحولات منطقه ای،جنگ و درگیری در کشورهای منطقه نیز امکان صادرات را کاهش داده است و نتیجه این مشکلات رونق واردات در اقتصاد کشور است.حضور پررنگ بخش واردات در نمایشگاه آسانسور، صنایع و تجهیزات وابسته که از روز گذشته در نمایشگاه بین المللی برگزار شد نشان می دهد این بخش صنعتی نیز تا چه اندازه به واردات وابسته است. غالب برندهای شرکت کننده در این نمایشگاه فروشنده محصولات کشورهایی چون ایتالیا، ترکیه،آلمان و چین بودند و در مقابل اکثر تولید کننده های داخلی پوشش دهنده  بخش فرعی  از جمله قطعات جانبی و کابین هستند.

یک وارد کننده محصولات ایتالیایی در گفتگو با اگزیم نیوز در رابطه با کیفیت و کمیت معامله با این کشور می گوید: ایتالیا یکی از شناخته ترین  کشورها در صنایع آسانسور و بالابر در کشور ماست. شرکت های واردکننده متعددی این کشور را بعنوان مبدا ورود قطعات آسانسور و بالابر انتخاب کرده اند. کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات ایتالیایی رضایتمندی مشتری داخلی را فراهم کرده است. شرکت های وارد کننده از جمله شرکت ما از محصولات و سود معامله با ایتالیایی ها خرسندند.

 یک تولید کننده گیربکس آسانسور نیز از ظرفیت رقابت با محصولات خارجی می گوید: تولید واحد ما کیفیت برابر و حتی در مواردی بالاتر از جنس ترکیه ای دارد. ترکیه نیز حضور قابل توجهی در بازار داخلی ایران دارد. ترکیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به لحاظ کیفیت و خدمات پس از فروش ناامید کرده این مساله فرصتی است که در اختیار ایران قرار می گیرد تا بتواند از ظرفیت تولید داخل و منابع انسانی و پشتیبانی سهمی از بازار کشورهای عربی را به خود اختصاص بدهد.ترکیه با تبلیغات و حمایت هایی که دولت ترکیه از صادرات خود می کند توانسته در این بخش موفق تر از ایران عمل کند.

وی گفت: بسیاری از تولید کنندگان این صنعت پسابرجام را تهدیدی برای بنگاه اقتصادی خود یاد می کنند. یکی از فعالین این صنعت می گوید: ماندن ما در چنین شرایطی فقط بخاطر علاقه و میل به زنده ماندن بخش تولید داخلی و ایجاد اشتغال است.چشم امید ما به تصمیم گیری دولت در فضای پسابرجام است.واردات بیش از حد تیر خلاص بر پیکر تولید کننده داخلی است. امیدواریم تعرفه واردات افزایش پیدا کند.در حال حاضر در پک اسانسور خارجی این تعرفه اعمال نشده .امیدواریم دولت در این خصوص تجدید نظر کند.

 «استفان چن» مدیر شرکت «نیمبو» تولید کننده تجهیزات یکی از غرفه های این نمایشگاه را در اختیار دارد. وی در پاسخ به سوال اگزیم نیوز در خصوص فضای رقابتی کشورهای صادر کننده تجهیزات آسانسور به ایران گفت: نقطه قوت چین در حجم معاملات است.ما چندین برابر ایتالیا جنس به ایران می فروشیم برگ برنده ما این است.ما توانایی رفع نیاز بازار داخلی ایران را در کمترین زمان داریم و سعی می کنیم در فضای رقابتی از همه گزینه ها برای جذب مصرف کننده ایرانی استفاده کنیم.

 یکی از اعضا اتحادیه اسانسور به نکته مهمی  درباره حضور شرکت های خارجی در ایران اشاره کرد و گفت:در حال حاضر 6 شرکت تولید کننده آسانسورو بیشتر از هزار شرکت نصب و سرویس اسانسور در سراسر ایران مشغول به کارند که کارشان فروش و مونتاژ و خدمات پس از فروش است.همچنین یکصد و بیست کارگاه کوچک و بزرگ در سراسر ایران به ساخت درب و کابین و قطعات آسانسور مشغولند.این تعداد واحد تولیدی در حال حاضر با حداقل نیروی انسانی مشغول به کار است اما در صورت رونق این بخش می تواند به لحاظ اشتغال زایی نیز نقش موثری داشته باشد. خصوصا بخش تعمیرات و خدمات پس از فروش آسانسور و بالابر می تواند باعث اشتغالزایی شود. آموزش حرفه ای تعمیرکاران و اهدای مدرک معتبر به آنها با همکاری شرکت های سازنده، راهکار مناسبی در اینباره است.در حال حاضر تعمیرکاران متفرقه در این بخش وجود دارند که سازمان دهی و اموزش آنها نیروی کار این صنعت را حرفه ای کرده و اعتبار می بخشد.

 

کد خبر 12263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =